کشاورزی روستای کندر را دریابیم


تغییر کاربری اراضی از مهمترین چالشهای فراروی کشاورزی روستای کندر می باشد که روند رو به رشد این پدیده به حدی است که بخش قابل توجهی از اراضی مرغوب این روستا را از تولید خارج کرده است.


تغییر کاربری اراضی از مهمترین چالشهای فراروی کشاورزی روستای کندر می باشد که روند رو به رشد این پدیده به حدی است که بخش قابل توجهی از اراضی مرغوب این روستا را از تولید خارج کرده است.

در برخی مناطق این روستا به دلیل تغییر غیرمجاز اراضی و ساخت و ساز در اراضی مرغوب کشاورزی به جای هر محصول دیگری ساختمان و ویلا برداشت می شود!
گسترش تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی علاوه بر از رده خارج شدن این اراضی از تولید، کشاورزان و فعالان عرصه کشاورزی را در آینده ای نه چندان دور به کارگران و سرایدارن ویلاها، مبدل می کند.
قانون "حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها" در سال 74 به تصویب رسید و در سال 87 این قانون اصلاح شد تا از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری کند، اما اینکه تا چه اندازه موفق بوده، جای سئوال و بررسی دارد.
برآیندها نشان می دهد که با گذشت یک دهه پس از تصویب این قانون شاهد گسترش حاشیه شهرهای بزرگ و تبدیل اراضی کشاورزی و باغها به اماکن تجاری و مسکونی هستیم و در سالهای اخیر به دلیل به صرفه نبودن کشاورزی و افزایش قیمت اراضی، روند ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی روستای کندر روبه رشد است.
جمعی از اهالی با اشاره به روند رو به رشد تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی بر لزوم ارائه برنامه جامع و اصولی، بررسی پیامدها و شناخت راهکارها برای کنترل این معضل تاکید کردند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون روند تخریب اراضی کشاورزی و ساخت ویلا و ساختمان در روستای کندر که به یکی از روستاهای فعال بخش کشاورزی استان البرز معروف است، روبه رشد است، این درحالیست که برخی افراد غیربومی و سودجو، اراضی کشاورزی را با قیمت کم خریداری نموده و آن را برای فروش به قطعات مختلف تبدیل کرده اند و اقدام به ساخت و ساز می کنند.  
تا همین چند سال قبل زمین بر اساس کیله  که حدود 300 متر مربع می باشد یا بر اساس وجود درختان کهنسال و یا بر اساس موارد دیگر در منطقه فروخته می‌شد ولی اکنون قیمت‌ها چند برابر شده است و زمین بصورت متری فروخته می شود  
هر روز مشتریان غیربومی زیادی برای خرید زمین کشاورزی و ساخت ویلا مراجعه می‌کنند درحالیکه این زمین میراث اجدادی ماست و از مسئولان تقاضا دارم که خدمات مناسب را برای فعالیت کشاورزی ارائه دهند.واز کشاورزی آنطور که شایسته است حمایت اصولی نمایند

وقتی کشاورز منطقه که به کشاورزی و دامپروری فعالیت دارد، مخارج زندگی‌اش تامین نمی‌شود، چاره‌ای جز فروش زمین و ویلاسازی ندارد یا وقتی کشاورز پس از ‪ ۲۰سال کار کشاورزی هنوز محتاج مخارج اولیه زندگی باشد، مجبور است که زمین خود را بفروشد و یا به ساخت و ساز بپردازد.
ساخت و ساز ویلا در اراضی کشاورزی به صورت غیرقانونی در منطقه نگران‌کننده است و مسئولان امر بویژه جهاد کشاورزی برای جلوگیری از تفکیک اراضی کشاورزی در منطقه ضعیف عمل کرده‌اند.
 روند خرید و فروش اراضی مستعد کشاورزی به صورت غیرقانونی در این بخش شتاب یافته و توجهی به این بحران نمی شود 

به هر حال برای کنترل روند تفکیک و تغییر کاربری اراضی باید از بخش کشاورزی حمایت بهینه‌ای صورت گیرد، درحالیکه گرانی نهاده‌های کشاورزی، کمبود آب زراعی،گران بودن کارکر، نبود جاده دسترسی در بعضی نقاط و پایین‌بودن قیمت محصولات و بیمه نبودن آنها از جمله مشکلات بخش کشاورزی در روستای کندر است که روند ساخت و ساز در اراضی کشاورزی را شتاب بخشیده است.

در روستای کندر ناگهان بافت و هویت شان دگرگون می شود، مزرعه آلبالو و گیلاس و گلابی و در کل درختان چند صد ساله  در آنی محو می شود و بلوک سیمانی و بتون می آید جایش و ویلا سبز می شود،باغهای که برای صاحبانشان صرفه ای جز  فروختن شان به دلال های بی شمار زمین و مسکن  ندارند و نهایتا  تبدیل به ویلاهای قوطی کبریتی مناسب جیب و بودجه مشتریان خاص خودشان می شوند، درروستای کندر، شاید پرسودترین شغل دلالی زمین کشاورزی باشد.

علاوه بر فروش زمینهای کشاورزی و تبدیل آنها به ویلا یکی دیگر از مشکلات بوجود آمده در روستای کندرکه شاید چند سال آتی خود را نشان دهد این است که هر قطعه زمینی که فروخته می شود دور آن را یک دیوار سیمانی بلند به ارتفاع حدود پنج متر و حداقل دو متر سر بر افراشته که چهره زیبای روستا را به قلعه تبدیل می نماید  اگر دستگاههای زیربط توان کمک به کشاورزان را در نگهداری زمینهای خود ندارند حداقل طرحی را به مرحله اجرا بگذارند تا لااقل ارتفاع دیوار های بتونی تا یک حدی باشد تا چهره روستا عوض نشود بنظر می رسد که اگر خریداران زمین را موظف کنند که ارتفاع دیواره احداثی اطراف باغ  ۸۰ سانتی متر و یک متر هم فنس کشی روی دیوار بشود چهره روستا حالت طبیعی خود را حفظ می کند 

راستی این پولداران و دلالان از جان مردم چه می خواهند. اینان همان کسانیکه نیستند که بهترین زمینهای کشاورزی مناطق ییلاقی اطراف تهران را تصاحب کرده اند  و همچنین حاشیه های رودخانه ها را ملک شخصی خود کرده و هیچ کس به آنان توان گفتن(اینکه چرا حریم رودخانه ها ساخت ساز می کنی؟ ) را ندارد و باعث ده ها مشکل زیست محیطی برای این مناطق شده اند و امیال آنان با ویلاها و برجها  که در ییلاقات  تهران ساخته اند سیر نشده است  که برای خوشگذرانی بیشتر بکرترین و بی نظیر ترین روستای استان البرز را برای چند روز خوش گذارنی  تخریب می کنند.

سخنی هم با وزیر محترم جهاد کشاورزی ، جناب وزیر نمی دانم چند سال گذشته، که سکان وزرات کشاورزی به جنابعالی سپرده اند تا چه حد فرصت کرده اید مروری بر حال و روز بیمار بخش کشاورزی بنمائید

 آیا می دانید هم اکنون که وزیر کشاورزی هستید بر سر کشاورزی این مملکت چه می آید؟ متاسفانه اخباری که از نقاط مختلف کشورمنتشر می شود اخبار خوشایندی نمی باشد

آیا شما به آماری که توسط وزارت تحت امرشما در مورد کاهش در صد جنگلهای ایران در 50 سال اخیر اعتقاد دارید ؟ طبق گفته های  ریاست سازمان حفاظت  محیط زیست در صد زیادی از جنگلهای ایران  در این چند دهه  نابود شده است . ایشان پیش بینی کرده است که اگر این روال ادامه داشته باشد در چند سال آینده چیزی به نام جنگل در ایران وجود نخواهد داشت و همه جنگلها به کویر تبدیل می شوند .

آیا فکر کرده اید اگر برای تولید میزان اکسیژن که توسط یک درخت کهن سال در روز تولید می شود بخواهیم  از روش آزمایشگاهی این اکسیژن را تولید کنیم چه میزان هزینه باید کرد اگر روزی خدای نکرده  به مقداری هوای تازه احتیاج داشتیم ولی این هوای تازه وجود نداشت آن روز به ارزش نعمت های خدا پی خواهیم برد .

به خدا اگر روزی کشاورزی و باغات مناطق کشور نابود شود اولین کسانیکه زیان خواهند دید همان افراد بومی منطقه خواهند بود زیرا به هوای آلوده امروز شهر تهران بنگرید چه مقدار هزینه جهت رفع این آلودگی در حال تلف شدن است و چگونه مردم از کوچکترین تعطیلاتی جهت رفتن به طبیعت استفاده می کنند و همه افراد جامعه تهرانی حتی کسانیکه روزگاری باعث تولید این آلودگی بودند امروز دارند از این آلودگی  ضرر می کنند . 

آیا می دانید یکی از دلایل اصلی نابودی کشاورزی در ایران فقر می باشد پس بیائیم دست در دست یکدیگر بجای مناقشات ،فقر را از بین مردم خوب این ملت سر افراز بزدائیم که فقر زیبنده این ملت شیعی با فرهنگ با این همه نعمت های خدا دادی نیست ؟

نظرات 2 + ارسال نظر
omid mostafa چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:39 ق.ظ http://www.cristianoronaldoo.blogfa.com

سلام،خدا قوت

z.s.a شنبه 28 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:41 ب.ظ zahrasaeidalaei.blogfa.comhttp://

سایت خوبی تشکیل دادی.خوبه ک اطلاعات زیادی در مورد کندر در اختیار دیکران قرار میدی.باااااااای......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد